Όλα τα παιδιά ονειρεύονται και κάποιες φορές βλέπουν εφιάλτες. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αντιμετωπίσουν τους εφιάλτες τους συζητώντας για αυτούς, καθώς αποτελούν ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για αυτά. Πολλές φορές όμως το παιδί μπορεί να μην είναι σε θέση να μιλήσει για το όνειρο του λόγω της μικρής του ηλικίας ή μπορεί και να μην θέλει. Σε τέτοιες περιπτώσεις μπορεί ο γονέας να κάνει μια πολύ αποτελεσματική δουλειά προτείνοντας στο παιδί του να ζωγραφίσει το όνειρο του. Αυτήν την ζωγραφιά μπορεί να την χρησιμοποιήσει για να ξεκινήσει μια συζήτηση γύρω από τον εφιάλτη που το απασχολεί. Είναι περισσότερο βοηθητικό για τα παιδιά να περιγράφουν αρχικά τον εφιάλτη που είδαν και μετά να τον περιγράφουν για δεύτερη φορά αφού τον έχουν ζωγραφίσει.

Η πιο συναισθηματικά επείγουσα δουλειά με τα όνειρα των παιδιών προκύπτει συνήθως όταν μοιράζονται τους εφιάλτες που “εξακολουθούν να τα ενοχλούν “, ακόμη και αφού ξυπνήσουν. Συχνά και μόνο η ζωγραφιά σε συνδυασμό με την περιγραφή του ονείρου θα επιτρέψει την μετατροπή των αρνητικών συναισθημάτων σε επιθυμητά. Αυτή η αλλαγή συναισθημάτων προκαλείται από μια σειρά παραγόντων:

  • Λόγω της προσοχής που δίνεται από έναν ενήλικα, ο οποίος έχει μια σχέση φροντίδας κι εμπιστοσύνης με το παιδί, το ίδιο το παιδί μπορεί να προσεγγίσει ευκολότερα αυτό που το τρόμαξε.
  • Μέσα από την ζωγραφική το παιδί παίρνει τον έλεγχο του ονείρου, ενώ μπαίνει στην διαδικασία να διερευνήσει τον εφιάλτη του και να εκφράσει τυχόν αρνητικά συναισθήματα μέσα σε ένα προστατευμένο περιβάλλον.

Έτσι λοιπόν για τους παραπάνω λόγους όταν θα μπει το παιδί στην διαδικασία να ζωγραφίσει και να επεξεργαστεί τους εφιάλτες που το ταλαιπωρούν, θα μπορέσει να μετασχηματίσει την σχέση του με αυτούς. Στην περίπτωση που οι γονείς παρατηρήσουν ότι τα αρνητικά συναισθήματα του φόβου και της ανησυχίας παραμένουν, μπορούν να προτείνουν στο παιδί να φτιάξει μια μάσκα με το πρόσωπο της πιο τρομακτικής φιγούρας του ονείρου και να την υποδηθεί φορώντας την. Μέσα από αυτό το παιχνίδι το παιδί θα αισθανθεί πιο εύθυμο και χαρούμενο, καθώς θα καταφέρει να επεξεργαστεί όλες αυτές τις εσωτερικές διεργασίες και τους φόβους που προβάλλονται στο όνειρο.

Στην σπάνια περίπτωση που ούτε αυτή η δραστηριότητα καταφέρει να ανακουφίσει την αγωνία του παιδιού, αυτό θα επιτευχθεί μέσα από την ολοκληρωτική καταστροφή της μάσκας. Το ίδιο το παιδί πρέπει να εμπλακεί σε αυτήν την δραστηριότητα και όχι να την αναλάβει εξ ολοκλήρου ο γονέας.

Οι εφιάλτες αποτελούν ένα συχνό φαινόμενο για τα παιδιά και τους γονείς τους, οι οποίοι πολλές φορές καλούνται να τα βοηθήσουν, αλλά οι ίδιοι δεν γνωρίζουν πως μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτό το κάλεσμα. Ο παραπάνω τρόπος αποτελεί μια αποτελεσματική πρώτη προσέγγιση. Εάν όμως οι γονείς δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν αυτήν την προσέγγιση ή παρατηρούν ότι δεν έχει φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα, μπορούν να απευθυνθούν σε κάποιον θεραπευτή ή σύμβουλο προκειμένου να λάβουν την βοήθεια που θέλουν.