Παίζουμε για πολλούς και διαφορετικούς λόγους – μάθηση, άσκηση, διέγερση, διασκέδαση – και οι λόγοι αυτοί δεν διαφέρουν για τα αυτιστικά παιδιά. Μαθαίνουν και εξερευνούν τον κόσμο, δοκιμάζοντας ιδέες και σχέδια για να περνούν καλά – αλλά δεν είναι ακριβώς πάντα με τον τρόπο που αναμένουμε να το κάνουν.

Το να γυρίζουν τον έλικα σε ένα ελικοπτεράκι ξανά και ξανά μπορεί να φαίνεται βαρετό και άσκοπο σε πολλά παιδιά, αλλά για άλλα είναι πραγματικά κάτι συναρπαστικό. Τα κάνει να αισθάνονται καλά και εξάπτει την περιέργειά τους για διάφορα πράγματα, όπως τα ρεύματα αέρα και τα πρότυπα του ηλιακού φωτός μέσα από τα σωματίδια σκόνης. Για αυτά είναι ένας λειτουργικός και διασκεδαστικός τρόπος για να απολαύσουν και να εξερευνήσουν τον κόσμο. Έτσι, το ότι βρίσκουν απόλαυση και ερεθίσματα σε πράγματα που οι περισσότεροι άνθρωποι θεωρούν περίεργα, δεν είναι το κομμάτι εκείνο στο οποίο τα αυτιστικά παιδιά μπορεί να χρειαστούν βοήθεια.

Ο στόχος για βοήθεια των αυτιστικών παιδιών στο παιχνίδι δεν είναι κατ’ ανάγκη να αλλάξουμε τα αντικείμενα παιχνιδιού τους ή να τους διδάξουμε να παίζουν με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν οι συνομήλικοί τους, αλλά να τα βοηθήσουμε να χρησιμοποιήσουν τον τρόπο που παίζουν και τα πράγματα με τα οποία δεσμεύονται για να κάνουν βήματα προόδου μέσα από τα εξελικτικά στάδια για την ανάπτυξη άλλων πιο σύνθετων δεξιοτήτων.

Μια από τις σημαντικότερες λειτουργίες των μεταγενέστερων σταδίων του παιχνιδιού είναι η ευκαιρία να μάθουν και να εξασκήσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες όπως τη συνεργασία, την ανταλλαγή, την εναλλαγή, την υπομονή και τη συμμετοχή σε μια ομάδα. Αυτοί είναι οι τομείς που τα αυτιστικά παιδιά συχνά βρίσκουν δύσκολο να διαχειριστούν και η προσκόλληση στα αρχικά στάδια του παιχνιδιού σημαίνει ότι χάνουν τις ευκαιρίες για την ενίσχυση της ανάπτυξης αυτών των δεξιοτήτων.

Η συμμετοχή σε παιχνίδι συμβόλων κινείται παράλληλα με την ανάπτυξη της γλώσσας – και τα δύο απαιτούν την ικανότητα να χρησιμοποιηθεί κάτι που αντιπροσωπεύει κάτι άλλο. Οι λέξεις υποκαθιστούν ιδέες, αντικείμενα, γεγονότα με τον ίδιο τρόπο που μια μπανάνα υποκαθιστά ένα τηλέφωνο ή ο μπαμπάς που υποκαθιστά τον Μπάτμαν. Η σχέση μεταξύ συμβολικού παιχνιδιού και γλώσσας είναι πολύπλοκη και δεν είναι ακόμη πλήρως κατανοητή, ωστόσο δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο χρόνος που αφιερώνεται στο ένα βοηθά στην ανάπτυξη του άλλου.

Υποστηρίξετε τα αυτιστικά παιδιά στο παιχνίδι τους
Συμμετέχετε
Δείξτε στα παιδιά ότι αυτό που κάνουν είναι ενδιαφέρον σε σας. Καθίστε στο πάτωμα και φτιάξτε τη δική σας γραμμή αυτοκινήτων, συνομιλήστε μαζί τους για αυτό που κάνουν ή συνθέστε ένα τραγούδι γι’ αυτό.

Ξεχάστε ό, τι ξέρετε για τα παιχνίδια
Να αποδέχεστε τα πράγματα που βρίσκουν ελκυστικά. Δεν υπάρχει κανένα νόημα στο να προσπαθείτε να τραβήξετε την προσοχή τους και να επιτύχετε την κοινωνική αλληλεπίδραση, χωρίς να δείξετε σεβασμό στα πράγματα με τα οποία επιλέγουν να παίξουν. Πώς μπορούν να αισθάνονται ασφαλείς για να εξερευνήσουν έναν χώρο στον οποίο τα πράγματα που βρίσκουν ενδιαφέροντα αποτελούν λάθος επιλογή;

Διευρύνετε τους ορίζοντές τους
Αντί να προσπαθείτε να αντικαθιστάτε τα αντικείμενα με τα οποία θέλουν να παίξουν, δείξτε τους νέους τρόπους για να παίξουν με αυτά τα πράγματα. Διδάξτε τους ποια είναι η σωστή λειτουργία του αντικειμένου και στη συνέχεια, επεκταθείτε. Αν αγαπούν την ταξινόμηση των αντικειμένων, δώστε τους πολλά πράγματα που μπορούν να ομαδοποιηθούν και να δείξτε διαφορετικούς τρόπους για να το κάνουν (ανάλογα με το μέγεθος, το χρώμα, το σχήμα). Ετοιμάστε τους ένα εικονογραφημένο βιβλίο με όλα τα διαφορετικά πράγματα που μπορούν να κατασκευάσουν από πλαστελίνη ή κυβάκια, βοηθήστε τα με ιδέες που βασίζονται σε αυτά που έχουν ήδη ανακαλύψει.

Διευρύνετε τους ορίζοντές σας
Διευρύνετε τις ιδέες σας σχετικά με το τι μοιάζει με παιχνίδι. Ενσωματώστε όλα τα είδη των καθημερινών δραστηριοτήτων στην «ώρα παιχνιδιού» – αφήστε τα να βοηθήσουν με εργασίες που περιλαμβάνουν διαλογή ή ταξινόμηση, όπως το να βάλετε τα μαχαιροπίρουνα στο συρτάρι, να ταξινομήσετε τα ρούχα για πλύσιμο σε διαφορετικά καλάθια ή να οργανώσετε τις θήκες DVD. Σε τελική ανάλυση, όλα είναι παιχνίδι στα μάτια ενός παιδιού.