ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Λεπτή κινητικότητα ορίζεται ως η ικανότητα του ατόμου να χρησιμοποιεί μικρές μυϊκές ομάδες για ελεγχόμενες κινήσεις και ιδιαίτερα για τον χειρισμό αντικειμένων. Οι δεξιότητες λεπτής κινητικότητας είναι απαραίτητες για να μπορεί το παιδί να χειρίζεται σωστά και ανεξάρτητα το κουτάλι και το πιρούνι, να βάζει και να βγάζει τα ρούχα του, να ζωγραφίζει και να παίζει. Είναι δεξιότητητες οι οποίες βοηθούν σημαντικά το παιδί στα πρώτα του μαθησιακά βήματα στο σχολείο όπως π.χ. στο γράψιμο.
Δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη ή βελτίωση των δεξιοτήτων του παιδιού είναι οι εξής:
Να τσαλακώνει πρώτα με τα χέρια του το χαρτί που θέλει να πετάξει.
Να γυρίζει τις σελίδες ενός βιβλίου μία – μία.
Να παίζει επιτραπέζια παιχνίδια που απαιτούν τη ρίψη ζαριού. Ενώνει τα δύο χέρια σχηματίζοντας ένα κενό χώρο ανάμεσα στις παλάμες, κουνάει το ζάρι και το πετάει.
Να ζωγραφίζει σε καβαλέτο.
Να βάζει και να βγάζει μαγνήτες σε πίνακα τοποθετημένο στον τοίχο ή κάθετα στην επιφάνεια εργασίας.
Να βιδώνει και να ξεβιδώνει παιχνίδια με τον κατάλληλο εξοπλισμό (ξύλινα ή πλαστικά κατσαβίδια, βίδες κτλ).
Να βάζει και να βγάζει το καπάκι σε μπουκάλια νερού.
Να παίζει παιχνίδια που απαιτούν το μοίρασμα και ανακάτεμα καρτών.
Να φτιάχνει κολιέ και βραχιόλια περνώντας χάντρες, μακαρόνια, κουμπιά μέσα από νήμα/ κορδόνι.
Να «κεντάει- ράβει» περνώντας κορδόνια.
Να φτιάχνει μωσαϊκό επιλέγοντας πετρούλες διαφόρων χρωμάτων.
Να ζωγραφίζει χρησιμοποιώντας Stencil.
Να προσθέτει χρώμα χρησιμοποιώντας σταγονόμετρο.
Να τοποθετεί μικρές σφήνες σε ανάλογες υποδοχές.
Να αδειάζει το περιεχόμενο ενός ποτηριού (νερό, ρύζι, αλεύρι) σε άλλο προσέχοντας να μην το χύσει.
Να μεταφέρει με κουτάλι ή μικρή σέσουλα νερό, ρύζι, φακές, αλεύρι κτλ από ένα πιάτο σε άλλο χωρίς να του πέφτουν.
Να γυρίζει κέρματα χρησιμοποιώντας τον αντίχειρα, το δείκτη και το μέσο.
Να φτιάχνει πύργο με κέρματα.
Να ρίχνει ένα –ένα κέρματα σε κουμπαρά ή σε κουτί με κατάλληλη σχισμή.
Να ξύνει με απλές ή μεγάλες ξύστρες μολύβια και ξυλομπογιές.
Να κουμπώνει και να ξεκουμπώνει κουμπιά, να ανοιγοκλείνει φερμουάρ και να δένει κορδόνια.
Να φτιάχνει πύργο με τουβλάκια στο τραπέζι και στο πάτωμα.
Να φτιάχνει κατασκευές με τουβλάκια σε διάφορα σχήματα και με διαφορετική κατασκευαστική δυσκολία.
Να μαζεύει μικρά αντικείμενα (όσπρια, μακαρόνια, οδοντογλυφίδες, χάντρες, κέρματα, μαγνήτες) ένα -ένα και να τα τοποθετεί σε κουτί.
Να γυρίζει ανάποδα κέρματα, νομίσματα, πούλια ή κουμπιά χωρίς να μεταφέρει στην άκρη του τραπεζιού.
Να μετράει μία –μία τις χάντρες σε αριθμητήριο.
Να βάζει συνδετήρα στα χαρτιά πριν τα παραδώσει.
Να φτιάχνει μικρές μπάλες με πλαστελίνη, χρησιμοποιώντας μόνο τις άκρες των δακτύλων του.
Να φτιάχνει μπάλες με πλαστελίνη, χρησιμοποιώντας τις παλάμες του.
Να προσπαθεί να βρει μικρά αντικείμενα κρυμμένα μέσα σε πλαστελίνη.
Να χρησιμοποιεί ξυλάκια και οδοντογλυφίδες για να φτιάξει σχέδια με πλαστελίνη.
Να κόβει πλαστελίνη με πλαστικό μαχαίρι. Σε όλες τις δραστηριότητες με πλαστελίνη εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί ζυμάρι ή πυλός.
Να κόβει εφημερίδες σε λωρίδες και στη συνέχεια να τις τσαλακώνει φτιάχνοντας μπάλες.
Να κόβει (με το χέρι του και με το ψαλίδι) χρωματιστά χαρτιά σε κομματάκια ή εικόνες από περιοδικά και να φτιάχνει κολλάζ.
Να χρησιμοποιεί πλαστικό ψεκαστήρα για να ποτίζει τα λουλούδια.
Να μαζεύει αντικείμενα (κυβάκια, ζάρια, φασόλια, μακαρόνια, μπάλες κτλ) χρησιμοποιώντας λαβίδες διαφόρων μεγεθών ή μανταλάκια.
Να φτιάχνει αλυσίδες με μικρούς ή μεγάλους κρίκους. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιήσει συνδετήρες.
Να γεμίζει εικόνες χρησιμοποιώντας αυτοκόλλητα.
Να παίζει με δαχτυλοκουκλίτσες.
Να βάζει και να βγάζει μανταλάκια στην απλώστρα ή σε κάποιο κουτί.