ΜΕΘΟΔΟΙ

Palin Parent Child Interaction Therapy-Θεραπεία Επικοινωνιακής Αλληλεπίδρασης Γονέων – Παιδιού 


 

Το Palin P.C.I.(Parent Child Interaction) δημιουργήθηκε στο Michael Palin centre for Stammering Children που εδρεύει στο Λονδίνο.

parents-leading-child-away

 

 

Το πρόγραμμα χορηγείται από εκπαιδευμένους στο συγκεκριμένο πρόγραμμα λογοθεραπευτές. Η προσέγγιση αυτή στηρίζεται στο πολυπαραγοντικό μοντέλο για τον τραυλισμό βάση του οποίου οργανικοί, γλωσσικοί, περιβαλλοντικοί και ψυχολογικοί παράγοντες ευθύνονται για την εμφάνιση του τραυλισμού στα παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Aπευθύνεται σε παιδιά 2-7 χρόνων και προτείνεται σαν τρόπος παρέμβασης μετά την εμφάνιση των πρώτων συμπτωμάτων του τραυλισμού στα παιδιά που έχουν υψηλό κίνδυνο εδραίωσης του τραυλισμού.

 

MAKATON


Το MAKATON είναι ένα πρόγραμμα που δίνει τη δυνατότητα σε όλους όσους παρουσιάζουν ένα ευρύ φάσμα αναπτυξιακών δυσκολιών στην επικοινωνία και το λόγο να καλλιεργήσουν αυτές τις δεξιότητες και να τις χρησιμοποιήσουν με ένα απλό αλλά πολύ λειτουργικό τρόπο.

Makaton

Το MAKATON βασίζεται στη χρησιμοποίηση νοημάτων ή και γραφικών συμβόλων που συνοδεύουν και υποστηρίζουν τον προφορικό λόγο. Είναι ένα πρωτότυπο γλωσσικό πρόγραμμα το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μία συστηματική πολυαισθητηριακή προσέγγιση για την ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως επικοινωνία, λόγος, γνώσεις γραφής και ανάγνωσης.

Οι στόχοι του ΜΑΚΑΤΟΝ εστιάζονται στη βασική επικοινωνία, στην υποβοήθηση της κατανόησης, στην ανάπτυξη λόγου, στη διευκόλυνση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, στην υποβοήθηση ανάπτυξης σχέσεων, στην αύξηση των ίσων ευκαιριών, στη διδαχή δεξιοτήτων προανάγνωσης και προγραφής με στόχο την ανάγνωση και τη γραφή.

PECS


Το Pecs (Σύστημα Επικοινωνίας μέσω Ανταλλαγής Εικόνων) είναι ένα πρόγραμμα επικοινωνίας, που επιτρέπει σε παιδιά και ενήλικες με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος και άλλες διαταραχές επικοινωνίας, χωρίς λειτουργικό ή κοινωνικά αποδεκτό λόγο, να αρχίσουν να επικοινωνούν.

speech52

 

 

Όσοι χρησιμοποιούν το PECS, αρχικά μαθαίνουν να πλησιάζουν και να δείχνουν την εικόνα του αντικειμένου που επιθυμούν στο σύντροφο επικοινωνίας και να την ανταλλάσσουν με το επιθυμητό αντικείμενο.

Αργότερα, τα παιδιά μαθαίνουν με συγκεκριμένα μηνύματα, μαθαίνουν διάφορες γραμματικές δομές, σημασιολογικές σχέσεις και λειτουργίες επικοινωνίας.

 

TEACCH


Το Teacch (Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children – Αντιμετώπιση και Εκπαίδευση Παιδιών με Αυτισμό και Συναφείς Επικοινωνιακές Μειονεξίες) αποτελεί ένα πρόγραμμα εναλλακτικής εκπαίδευσης, για παιδιά με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος.

H μέθοδος αυτή χρησιμοποιείται συστηματικά για να καταστήσει το περιβάλλον προβλέψιμο για το αυτιστικό παιδί, να το βοηθήσει να κατανοήσει το περιβάλλον, να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά με περισσότερη ασφάλεια και να αξιοποιήσει και να αναπτύξει τις δυνατότητές του.
Τα βασικά στοιχεία του Teacch είναι τέσσερα:

.
|  Η φυσική δόμηση του περιβάλλοντος
|  Το ατομικό ημερήσιο πρόγραμμα
|  Το σύστημα ατομικής εργασίας
|  Η οπτική παρουσίαση των δραστηριοτήτων

 

SENSORY INTEGRATION (SI) – ΑΙΣΘΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ


Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι μια εγγενής νευροβιολογική διαδικασία που αφορά την ολοκλήρωση και αποκωδικοποίηση του αισθητηριακού ερεθίσματος στον εγκέφαλο. Σε αντίθεση η δυσλειτουργία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης είναι μια διαταραχή κατά την οποία τα αισθητηριακά δεδομένα δεν οργανώνονται κατάλληλα στον εγκέφαλο και αυτό μπορεί να προκαλέσει διάφορα προβλήματα στην ανάπτυξη, στην επεξεργασία της πληροφορίας και στη συμπεριφορά του ατόμου.

Η Dr. A. Jean Ayres ανέπτυξε τη γενική θεωρία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης και της θεραπείας μέσα από μελέτες στις νευροεπιστήμες και από μελέτες της σωματικής και νευρομυικής ανάπτυξης.

 

SOCIAL STORIES – ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ


Κοινωνικές ιστορίες είναι ένα εργαλείο για τη διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά. Οι Κοινωνικές Iστορίες παρέχουν στο παιδί ακριβείς πληροφορίες σχετικά με τις καταστάσεις που μπορεί να βρει δύσκολες ή περίπλοκες.

Η κατάσταση περιγράφεται με λεπτομέρεια και δίνεται έμφαση σε ορισμένα βασικά σημεία: τις σημαντικές κοινωνικές νύξεις, τα γεγονότα και τις αντιδράσεις που μπορεί να αναμένει να παρουσιαστούν στην κατάσταση, τις δράσεις και τις αντιδράσεις που μπορεί να αναμένεται από αυτόν, και γιατί.

Ο στόχος της ιστορίας είναι να αυξήσει την κατανόηση του παιδιού, να το κάνει να αισθανθεί πιο άνετα, και, ενδεχομένως, προτείνει κάποιες κατάλληλες απαντήσεις για την συγκεκριμένη κατάσταση.

 

ΑΒΑ-ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ


Το πρόγραμμα ΑΒΑ-Lovaas (Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς) αποτελεί μία διαδεδομένη πρώιμη εντατική παρέμβαση σε παιδιά με αυτισμό. Από ατομικό πρόγραμμα στοχεύει στη γενίκευση των γνώσεων με τη βοήθεια των γονέων ενώ αργότερα συνεχίζεται στο σχολείο.

Μελέτες έχουν υπογραμμίσει τα σημαντικά αποτελέσματα στην επικοινωνία, λεκτική και μη, στην ομαλή ένταξή τους στο σχολείο και στο κοινωνικό σύνολο καθώς και στην καθημερινή γενική λειτουργικότητα. Η εφαρμοσμένη ανάλυση της συμπεριφοράς βασίζεται στις γενικές αρχές του συμπεριφορισμού, όπου θεωρεί ότι η συμπεριφορά μας οφείλεται στη μάθηση και γι’ αυτή χρησιμοποιεί την επιβράβευση και όχι την τιμωρία αλλά την αγνόηση, για τη μη επιθυμητή συμπεριφορά.

 

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ


 

Η Εικονογραφική Μέθοδος προσφέρει στους δυσλεξικούς μαθητές τη δυνατότητα να απομνημονεύσουν εύκολα, γρήγορα, χωρίς πολλές επαναλήψεις και εργασίες την ορθογραφία των λέξεων. Σύμφωνα με τις αρχές της τα δύσκολα γράμματα κάθε λέξης έχουν μετατραπεί σε γραμμικά σχέδια μιας σύνθεσης που αποτελεί την εικονογραφική αναπαράσταση της μορφολογίας και της σημασίας της. Τα δυσλεξικά άτομα που δεν δυσκολεύονται να θυμούνται εικόνες συγκρατούν εύκολα στη μνήμη τους την παρουσία των εικονογραφημάτων κι αυτά με τη σειρά τους θυμίζουν τα συγκεκριμένα γράμματα και συνεπώς την ορθογραφία της λέξης. Η Εικονογραφική Μέθοδος προτείνεται για διδασκαλία σε δυσλεξικά άτομα κάθε ηλικίας, ακόμα και σε ενήλικες, και οδηγεί με επιτυχία σε πολύ καλό επίπεδο ορθογραφίας και ανάγνωσης.

 

ΠΟΛΥΑΙΣΘΗΡΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ


 

Πρόγραμμα με βάση την πολυαισθηριακή μέθοδο για παιδιά του Δημοτικού που αντιμετωπίζουν Μαθησιακές Δυσκολίες. Η μέθοδος αφορά την ταυτόχρονη συσχέτιση οπτικών, ακουστικών και κιναισθητικών ερεθισμάτων (σχέση μεταξύ συμβόλων και των ήχων τους, της γραπτής εμφάνισης και της βιωμένης αίσθησης του χεριού του παιδιού καθώς γράφει).